آیا هزینه بیمارستان با دیه پرداخت میشود ؟ 

– عدم مسئولیت نسبت به هزینه درمان علاوه بر دیه و قابلیت جبران هزینه پرستاری و منافع ممکن الحصول

با دریافت دیه مطالبه وجوه با عنوان هزینه های پزشکی و درمانی فاقد وجاهت قانونی است ولی در مورد خسارات مالی همچون هزینه پرستاری و از دست دادن حقوق ممکن الحصول در مدت درمان و کسری دریافتی بازنشستگی، مسئول حادثه مکلف به جبران خسارت است.

 رای دادگاه بدوی با موضوع مطالبه هزینه درمان مازاد بر دیه 

در خصوص دادخواست خواهان به نام خانم ط.م. با وکالت آقای سح علیه خوانده به نام خانمی مبنی بر مطالبه هزینه های درمانی و سایر ضررهایی که متعاقب تصادف از طرف خوانده به خواهان وارد شده است هم چنین مطالبه هزینه های دادرسی و حق الوکاله وکیل نظر به اینکه خوانده در لایحه دفاعیه خود همچنان که به دادنامه شماره ۳۸۷ مورخ ۹۱/۳/۲۸ شعبه ۱۰۲۹ دادگاه بدوی اشاره کرده اند اصل ایراد صدمات ناشی از تصادف را پذیرفته اند و دادگاه با توجه به دادنامه شماره ۳۸۷ برای خواهان و به جهت صدماتش یک دیه کامل و شش درصد و هشت دهم درصد دیه نوشته است و به قیمت امسال – يعني سال ۱۳۹۱ حدود یکصد میلیون و نهصد هزار تومان می شود. دادگاه مطالبه هزینه های پزشکی و درمانی را به لحاظ اینکه برای خواهان در پرونده کیفری دیه نوشته شده است.

مطالبه وجوه دیگری با عنوان هزینههای پزشکی و درمانی را فاقد وجاهت قانونی میداند و با استناد ماده ۲ از قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی و فقد دلیل اثباتی مردود اعلام مینماید اما در مورد سایر هزینه ها و ضررهای تحمیلی به ،خواهان با توجه به اسناد و مدارک ارائه شده مثل هزینه های پرستاری به مدت ۶ ماه و حقوق یک ساله خواهان که کاملاً ممکن الحصول بوده و به دلیل بستری شدن و تصادف نتوانسته اند از حقوق خود استفاده نمایند و حقوق به وی نداده اند هم چنین خواهان به جهت تصادف مجبور به بازنشستگی زود هنگام شده و در این رابطه مقداری از حقوق مستمری ماهانه خود را از دست داده اند. لذا دادگاه با عنایت به لایحه دفاعیه خوانده و اسناد و مدارک ارائه شده از سوی ،خواهان و با توجه به اصل تسبیب و اصل لا ضرر خانم ید را به پرداخت ۳۶/۰۰۰/۰۰۰ ریال به عنوان هزینه پرستاری به مدت ۶ ماه و ۱۱/۴۷۲/۰۰۰ ریال به عنوان حقوق یک ساله خواهان که به دلیل تصادف نگرفته است و مبلغ ۶۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال بابت هزینههای آژانس و آمبولانس و مبلغ هر ماه ۵/۱۳۷/۸۴۴ ریال به عنوان ما به التفاوت حقوق ماهانه که. دریافت می کرده و پس از بازنشستگی به مبلغ فوق تقلیل یافته و مبلغ ۸/۰۰۰/۰۰۰ ریال به عنوان هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل برابر تعرفه در حق خواهان به نام خانم طم محکوم می نماید. این رأی حضوری است و پس از ابلاغ به مدت ۲۰ روز قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم. تجدید نظر استان تهران می باشد .

 رای دادگاه تجدید نظر با موضوع مطالبه هزینه درمان مازاد بر دیه 

تجدید نظرخواهی خانم .ید با وکالت آقای ح.خ، به طرفیت خانم ط.م. نسبت به دادنامه شماره ۱۰۷۸ مورخ ۹۱/۸/۲۲ صادره از شعبه ۱۰۲۹ دادگاه عمومی حقوقی تهران که . بر اساس آن تجدید نظرخواه به پرداخت مبلغ ۳۶/۰۰۰/۰۰۰ ریال به عنوان پرستاری به مدت ۶ ماه و مبلغ ۱۱/۴۷۲/۰۰۰ ریال به عنوان حقوق یک ساله تجدید نظرخوانده که به دلیل تصادف نگرفته است و مبلغ ۶۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال بابت هزینه های آژانس و آمبولانس و مبلغ ۵/۱۳۷/۸۴۴ ریال به عنوان مابه التفاوت حقوق ماهانه که به مبلغ فوق تقلیل یافته و مبلغ ۸/۰۰۰/۰۰۰ ریال به عنوان هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل برابر تعرفه محکوم شده است وارد و موجه نمیباشد؛

زیرا دادنامه تجدیدنظر خواسته وفق مقررات و بر اساس محتویات پرونده صادر شده و از ناحیه تجدیدنظرخواه علل و جهات موجهی که موجبات نقض و از هم گسیختن دادنامه تجدیدنظرخواسته را فراهم نماید، ابراز و اقامه نشده .است. بر این اساس، تجدیدنظرخواهی خارج از شقوق مندرج در ماده ۳۴۸ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی تشخیص به استناد ذیل ماده ۳۵۸ همان قانون با رد تجدیدنظرخواهی دادنامه تجدیدنظرخواسته تأیید میشود.

2 دیدگاه. Leave new

  • عاطفه
    9 مهر 1403 13:14

    سلام وقت بخیر .من تکنسین اورژانس هستم با ماشین شخصی تصادف کردم چند تا شکستگی دارم آیا از سازمان هم دیه شاملم میشه یا نه؟
    یعنی از سازمان علوم پزشکی دیه بهم تعلق میگیره یا خیر ؟

    پاسخ
    • سلام وقت بخیر
      شما صرفاً میتونید از یک محل دریافت دیه داشته باشید .
      موضوع شما مربوط سازمان نمی شود و بیمه شخص ثالث دیه شما را پوشش می دهد .

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مطالب مرتبط
بزرگترین فروشگاه کتاب زبان با تخفیفات ویژه
madnibayat