حکم کشتن افغانی در ایران

حکم کشتن افغانی در ایران

تعریف قتل عمد: به قتلی که به صورت عمدی و با قصد از پیش پیش تعیین شده باشد و یا اگر قصد کشتن طرف مقابل نباشد اما وسیله مورد استفاده به گونه ای باشد که احتمالاً با برخورد به انسان موجب فوت او می شود  قتل عمد گفته می شود .

مجازت جرم قتل عمد : حبس ، دیه ، قصاص  می باشد . (در صورت عدم قصاص قاتل به هر دلیلی مجازات دیگر اجرا می گردد بدین شرح که اگر اولیای دم رضایت دهند و یا اصلاً اولیای دمی وجود نداشته باشد مجازات حبس سه تا ده سال حبس اعمال و اجرا خواهد شد.)

حکم کشتن فرد افغانی یا افغانستانی و یا هر شخصی خارجی قصاص است بدین شرح که در صورت مطالبه اولیای دم مرتکب جرم قتل به قصاص  محکوم می گردد .
زمانی که قتلی در ایران رخ می دهد تفاوتی نمی کند که قتل از سوی یک تبعه افغانستانی رخ داده باشد یا پاکستانی یا یک ایرانی چرا که از منظر شرع مقدس اسلام و همچنین قوانین مجازات اسلامی مجازات قتل عمد قصاص است مگر اینکه اولیای دم (وراث مقتول ) از قصاص رجوع نمایند.
گذشت از حق قصاص به انحای مختلف صورت می گیرد بدین مضمون که اولیای دم یا با گرفتن دیه (دیه می تواند هر مبلغی باشد) رضایت می دهند و یا اینکه به طور کلی از قصاص گذشت نموده و مبلغی دریافت نمی نمایند.

کشتن افغانی در ایران

 

تصادف با اتباع افغانی:

با عنایت به اینکه اتباع افغانستان دارای تمامی حقوق متصوره برای فرد ایرانی جزء مواردی که قانون گذار برای اتباع خارجه استثاء نموده می باشند ، بدین شرح در صورت تصادف نمودن با اتباع افغانستان می بایست دیه این افراد مطابق قانون ایران  پرداخت گردد .

  • در سال 1402 دیه یک فرد ایرانی در ماه غیر حرام 900میلیون تومان بوده که همین مبلغ در صورت فوت یک فرد افغانی به وراث آن مرحوم پرداخت خواهد شد .
  • در صورت بیمه بودن خودرو ، دیه توسط شرکت بیمه پرداخت می شود و درغیر اینصورت راننده خودرو مسئول و متعهد به پرداخت دیه به فرد مجروح یا  وراث متوفی می باشد .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب مرتبط